איך מתמודדים עם פחד קהל? – שלוש אסטרטגיות התמודדות עם פחד קהל

השאלה איך מתמודדים עם פחד קהל מטרידה לא מעט אנשים.

למעשה, פחד קהל הוא אחד הפחדים הנפוצים ביותר, כאשר ההערכה היא שכאחד מתוך ארבעה אנשים חווה חרדה כאשר עליו לעמוד מול אנשים ולהעביר מידע או לבטא את הדעות שלו.

היכולת לעמוד מול קהל עם ביטחון עצמי, כריזמה, רוגע ושלווה היא מיומנות חיונית שיכולה לעזור לכם להתקדם בקריירה, להגדיל את העסק שלכם וליצור מערכות יחסים איתנות.

אז מה זה בעצם פחד קהל?

החוויה של גלוסופוביה – המונח המקצועי לתיאור פחד במה – גם בעוצמות נמוכות יחסית, יכולה לבוא לידי ביטוי באמצעות תסמינים שונים.

תסמינים קוגניטיביים כוללים מחשבות שליליות אוטומטיות, דיבור עצמי שלילי, רומניזציה, עיוותי חשיבה וכדומה.

תסמינים גופניים כוללים הזעת יתר, כאבי ראש, סחרחורת, גמגום, רעידות בגוף וכדומה.

תסמינים התנהגותיים כוללים מגוון רחב של דפוסי הימנעות שמאפשרים לאדם לא להתמודד עם אותה פוביה של עמידה מול קהל.

אז איך מתמודדים עם פחד קהל?

הגורמים שיוצרים פחד במה הם אותם הגורמים שבהם חוקרים ומטפלים מתמקדים על מנת לעזור לאנשים לחוות טיפול בפחד קהל שמניב תוצאות.

יש מספר טכניקות התמודדות עם פחד במה שמתמקדות בהיבט הגופני של הפחד, בעוד שאחרות מתמקדות בהיבטים הקוגניטיביים (עיוותי חשיבה, אמונות מגבילות) וההתנהגותיים (דפוסי הימנעות) אשר מייצרים חרדות סביב הנושא של עמידה מול קהל.

כעת אתאר בפניכם מספר שיטות שיעזרו לכם להתגבר על פחד במה.

איך מתמודים עם פחד מקהל על ידי שינוי אמונות מגבילות?

אחת מהדרכים היעילות ביותר להתגבר על פחד קהל היא שינוי אמונות מגבילות לפני שאתם ניגשים למלאכה של עמידה מול קהל.

טכניקות אתגור מחשבות או מסגור מחדש המבוססות על שיטת CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) יעזרו לכם לאתר דפוסי מחשבה שליליים כמו "אני מרצה גרוע" או "אנשים משתעממים ממני", כמו גם אמונות מגבילות לא הגיוניות (אנשים רואים שאני חסר ביטחון עצמי) סביב הנושא של עמידה מול קהל.

במקרה הזה, המשמעות של אמונות מגבילות לא הגיוניות היא אמונות שאינכם יכולים לגבות באמצעות עובדות או החוויה שלכם.

אם תאמינו למחשבות שלכם ללא שום ניסיון לאתגר אותן, אתם עד מהרה תשתכנעו מהן ותתחילו לפתח תסמיני פחד קהל, כגון לחץ כרוני, מתח נפשי, דיבור עצמי שלילי, גמגום, רעידות בגוף וכדומה.

טכניקות אתגור מחשבות שליליות יעזרו לכם לנטרל דפוסי חשיבה שליליים ולהציב במקומם דפוסי חשיבה מקדמים יותר שיאפשרו לכם לתפקד על הצד הטוב ביותר.

תסיטו את המיקוד שלכם בצורה שמשרתת אתכם

רוב האנשים שחווים פחד במה מסתכלים על הסיטואציה של עמידה מול קהל ככזאת שבמסגרתה שופטים אותם ומותחים עליהם ביקורת.

חשוב שתתמקדו במסרים שחשוב לכם להעביר לאנשים אחרים, ולערך שאתם רוצים להעביר להם, במקום להתרכז בתפיסה (חסרת הבסיס, ככל הנראה) שאתם עומדים למבחן ושהנוכחים בקהל רוצים לשפוט אתכם לשלילה, למתוח עליכם ביקורת ואולי אפילו ללעוג לכם.

אם תסיטו את המיקוד שלכם ותלמדו לראות עמידה מול קהל כהזדמנות לתת לאנשים משהו שיעניק להם תועלת, ישנה את נקודת המבט שלהם ואולי אפילו ישפר את איכות החיים שלהם, יהיה לכם הרבה יותר קל להתמקד במטרה שלכם – לעמוד מול קהל עם ביטחון עצמי גבוה, ריכוז והנאה – וכך גם יהיה לכם הרבה יותר קל לעשות זאת בנינוחות ויעילות.

איך מתמודדים עם פחד קהל בעזרת תרגילי דמיון מודרך?

אם גם אתם חוויתם בעבר רמה כזאת או אחרת של פחד קהל, אתם בוודאי מכירים את התסמינים הגופניים שנלווים לפחד הזה, שבהרבה מקרים יכולים להזכיר תסמינים של התקף חרדה.

בעת שבני אדם נאלצים להתמודד עם אירוע או סיטואציה שמעוררת אצלם פחד, הגוף אוטומטית מתחיל להגיב בהתאם, על מנת שהוא יוכל להיות ערוך להתמודד עם הסכנה. תגובה אוטומטית זאת נקראת תגובת הילחם או ברח.

אך במקרה של פחד קהל, הגירוי שמעורר את אותו פחד לא נובע מסכנה ממשית, אלא מהפרשנות שהאדם מעניק לסיטואציה של עמידה מול קהל. פחד זה יכול להתעורר במהלך האירוע עצמו, ואפילו מעצם המחשבה על עמידה מול קהל.

יש מגוון רחב של תרגילים בדמיון מודרך, טכניקות הרפיה, תרגילי נשימה, מדיטציות מודרכות ועוד שיטות נוספות לרתימת כוחו של התת מודע שיכולים לעזור לכם להתגבר על פחד במה, כך שתוכלו להיות רגועים בעודכם חושבים על עמידה מול קהל או מתכוננים לקראת הרגע שבו תצטרכו לדבר עם ביטחון מול אנשים אחרים.

טכניקות הרפיה שונות כוללות נשימות עמוקות להרגעת לחצים, האטת קצב פעימות הלב והרפיית המתח בשרירים. במקרים מסוימים, יעיל מאוד לשלב טכניקות הרפיה או תרגילים בדמיון מודרך אלה יחד עם טיפול בחשיפה.

למשל, אתם יכולים להתחיל לתרגל דמיון מודרך לביטחון עצמי בעודכם מתכוננים לרגע שבו תצטרכו לעמוד מול קהל, ולמעשה לערוך חזרה מנטאלית על האופן שבו אתם רוצים לתפקד, ואתם יכולים לתרגל נשימות עמוקות להרגעה ממש רגעים ספורים לפני שאתם צריכים להתחיל לדבר – ואפילו תוך כדי שאתם עושים זאת!

תפנו לקבלת עזרה מאיש מקצוע

לפעמים קורה שאנשים במשך תקופה ארוכה מנסים להתמודד עם פחד קהל, אבל לא משנה מה הם מנסים, הם פשוט לא מצליחים להתגבר עליו בכוחות עצמם.

במקרים כאלה, חשוב להכיר במציאות, ובמקום למשוך את הזמן עוד ועוד – תוך כדי פספוס הזדמנויות בעקבות דפוסי הימנעות – לפנות לקבלת עזרה מאיש מקצוע עם ניסיון בתחומים של טיפול בחרדות, טיפול בפוביות ושינוי דפוסי התנהגות, שיוכל להעניק לכם מגוון רחב של כלים שיאפשרו לכם להתגבר על פחד במה אחת ולתמד.

איך מתמודדים עם פחד קהל באמצעות NLP ודמיון מודרך?

  • אתגור עיוותי חשיבה – נבחן דפוסי חשיבה שליליים אשר פיתחתם סביב הנושא של לגבי עמידה מול קהל. שינוי דפוסי חשיבה שליליים לגבי פחד קהל יאפשר לכם לחשוב על עמידה מול קהל בצורה שתעורר בכם מוטיביציה להעביר את המסר שלכם על הצד הטוב ביותר.
  • יצירת התנייה חיובית – חיבור אל רגשות חיוביים כגון ביטחון עצמי, כריזמה, רוגע ושלווה וקישורם אל הסיטואציה העתידית של עמידה מול קהל יאפשר לכם לרתום את כוחו של התת מודע ולתכנת אותו להגיב בצורה חדשה ויעילה יותר. על הדרך תלמדו לנטרל גם את האסוציאציות השליליות שיצרתם לאורך הדרך בנוגע לפעילות של עמידה מול קהל ותלמדו לקשר את הפעילות אל רגשות חיוביים ומעצימים יותר.
  • חזרה מנטאלית – טיפול בדמיון מודרך הוא כלי מצוין למטרת שינוי הרגלים. בזמן שתחוו הרפיה עמוקה, אתם תחוו דמיון מודרך לביטחון עצמי במסגרתו תוכלו לדמיין את עצמכם עומדים מול קהל עם ביטחון עצמי גבוה ומעבירים את המסר עם רוגע, שלווה, כריזמה ונינוחות. חזרה מנטאלית מאפשרת לכם להטמיע בתת המודע מעין "זיכרון עתידי" של הצלחה, מה שיאפשר לכם להגביר את הסיכויים שתביאו לידי ביטוי את ההתנהגות החדשה שאתם רוצים להפגין מול קהל.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

חרדת טיסות

חרדת טיסות נשמעת כמו בעיה של "העולם הראשון", ויחד עם זאת, אי אפשר להכחיש שיש אנשים שחווים פחד מטיסות כל כך חזק, עד שזה ממש

לכתבה המלאה »

חרדת בריאות

מאז הקורונה, התופעה של חרדת בריאות רק הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אוכלוסיות. לכן במסגרת מאמר זה אספר לכם על הדרכים השונות שבאמצעותן מתפתחת חרדת

לכתבה המלאה »

פוביה מכלבים

פוביה מכלבים האם אתם מתמודדים עם פוביה מכלבים? אם אתם רואים כלב בקרבת מקום, האם אתם מיד קופאים ומרגישים ממש משותקים מרוב פחד? אולי אתם

לכתבה המלאה »

פחד מרופא שיניים

פחד מרופא שיניים פחד מרופא שיניים, מבין אינספור סוגים של חרדות ופחדים שמשבשים את איכות החיים של אנשים, הוא ככל הנראה אחד הפחדים שהכי מסכנים

לכתבה המלאה »

דפוסי חשיבה של חרדה חברתית

כאשר מדובר על טיפול התנהגותי קוגניטיבי, המונח קוגניטיבי מתייחס לפעילות מנטאלית או דפוסי חשיבה. במסגרת טיפול CBT בוחנים שני היבטים של תהליך החשיבה. ראשית, בוחנים

לכתבה המלאה »